Vaak gestelde vragen bij de LeningCentrale, uw kredietmakelaar

Vraag en antwoord

Wat is geld lenen ?

Een eigen huis, een nieuwe wagen, een verre reis, het huis opknappen … een lening maakt je droom waar. Iedere maand betaal je een deel van deze lening terug, een vast bedrag op een vooraf bepaalde duurtijd.

Kan ik mijn lening vervroegd terugbetalen ?

U kan uw lening op elk moment volledig vervroegd aflossen. Het is zelfs zo dat u een vermindering van het totaal terug te betalen bedrag krijgt wanneer u uw lening volledig vervroegd terugbetaald.

Kom ik in aanmerking voor een lening ?

U komt in aanmerking voor een lening als u in België woont, een vast inkomen heeft en u meerderjarig bent. Dus voor gehuwden, samenwonenden wettelijk gescheiden, gepensioneerd, alleenstaanden.

Moeten er kosten betaald worden?

Alle kosten zijn inbegrepen in het Jaarlijks kostenpercentage . U dient dus buiten uw maandelijkse last geen enkele andere kost te betalen ( geen dossierskosten, geen vervoerskosten)

Is een schuldsaldoverzekering verplicht?

Een schuldsaldoverzekering is een verzekering die 100% dekking biedt tegen overlijden, … Deze verzekering is niet verplicht maar wordt sterk aanbevolen. Steeds heeft u vrije keuze van maatschappij.

Wat is het JKP ?

Vergelijken doe je best aan de hand van het jaarlijkse kostenpercentage of JKP.

Wat betekent genoteerd staan op de zwarte lijst ?

Indien u een achterstand heeft in de betaling van uw lening wordt u op een lijst genoteerd bij de Nationale bank van Belgie. In bepaalde gevallen kan u nog een krediet onderschrijven weliswaar onder vorm van een eigenaarskrediet = lening met hypotheekwaarborg. Je moet wel reeds eigenaar van de woning zijn. Deze hypothecaire lening biedt de oplossing voor uw financiële problemen.

Mag ik mijn aanvraag doen bij verschillende makelaars ?

Zodra de aanvraagprocedure loopt vragen wij u, in uw eigen belang, eerst ons antwoord af te wachten alvorens elders uw aanvraag in te dienen. Op verschillende plaatsen en tegelijkertijd verschillende kredieten aanvragen, lijkt u misschien de beste kans op slagen maar in realiteit beïnvloedt dit uw kredietaanvraag negatief.

Is een krediet aanvragen via internet wel veilig ?

Bij onze website is het invullen en versturen van een kredietaanvraag volledig beveiligd. Verder verzekeren wij u dat uw persoonlijke gegevens enkel gebruikt worden voor het behandelen van uw aanvraag. Ze blijven wel opgeslagen in ons gegevensbestand , misbruiken worden gereglementeerd door de wet op de privacy.

Kan ik verschillende leningen laten samenvoegen tot één enkel krediet, één enkele maandlast ?

De Wetgeving verbiedt om “reclame” te maken rond het samenvoegen van leningen. Maar het samennemen van leningen, kredietkaarten is niet verboden.

Heeft u door onverwachte kosten een aantal kredieten aangegaan of kredietkaarten gebruikt waardoor de maandlast een te zware dobber wordt in uw persoonlijke financiën, dan kan u kiezen voor de samenvoeging van al deze kredieten zodat u nog slechts lening dient te houden met één maandlast die uw persoonlijke uitgaven in evenwicht brengt. Het voordeel is dat de maandelijkse last lager zal zijn daar de lening gespreid wordt over een langere termijn.

Wat zijn de gevolgen als ik kom te overlijden tijdens de duurtijd van de lening ?

Indien u tijdens de lening komt te overlijden zal de schuld overgaan naar de erfgenamen. Om dit te vermijden raden wij u aan u te verzekeren tegen dit risico nl. met een schuldsaldoverzekering. Deze schuldsaldoverzekering zal uw schuld afbetalen bij overlijden en alzo uw erfgenamen vrijwaren.

Wie mag er allemaal een lening verstrekken ?

Niet iedereen mag zomaar kredieten verstrekken. De wetgever heeft dit streng gereglementeerd. Een kredietmakelaar moet erkend zijn door het Ministerie van Economische Zaken. Op het kredietvoorstel moet hun erkenningsnummer zeker vermeld staan.

Lening aanvragen als ik al een andere heb?

Ja, in sommige gevallen kan u een aparte lening aanvragen, nadat u reeds een andere in omloop heeft. Er zal natuurlijk wel worden nagegaan of dit volgens uw maandelijkse inkomsten nog kan. Wij wensen uiteraard niet dat u door te zware afbetalingen in problemen zou kunnen komen. Elke aanvraag wordt apart berekend en u ontvangt een voorstel.

Mag ik mijn lopende lening laten verhogen?

U mag via onze bemiddeling na 6 maanden afbetalen, een aanpassen vragen van uw lopende lening. Aangezien wij dan reeds over een volledig dossier op uw naam beschikken, kan er mits een eenvoudig contactformuliertje in te vullen, een verhoging worden aangevraagd. Wel indien uw budget dit op dat ogenblik toelaat.

Ik heb een andere vraag ?

U kan ons ook steeds vrijblijvend contacteren voor bijkomende info of voor onduidelijkheden. Wij zijn dan ook elke dag tijdens de kantooruren te bereiken op tel. 015/518.519 of 0495/52.43.46.

Reacties zijn gesloten.